Arduino/Raspberry ile motosiklet kontak devre anahtarı yapma

Başlatan Aequitas, 24 Temmuz 2017 - 14:28:03

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Aequitas

Arkadaşlar, herkese merhaba.
Çok unutkan bir insan olduğumdan dolayı olsa gerek sık sık motosikleti anaharları üzerinde ve kontağı açık olarak unutuyorum. Far anahtarı da olmadığı için (kontağı açınca otomatik yanıyor) kısa süre içinde akü boşalıyor. Motor da eşşek ölüsü kadar (285 kg) olduğundan, yaz sıcağında iteklemek beni öldürüyor.
Bu konuda yardımınıza ihtiyacım var. Raspberry pi 2 sahibiyim ancak sırf bu iş için onu harcamak istemiyorum. Eminim arduino vs kullanarak da bu iş yapılabilir diye düşünüyorum.
Yapmak istediğim şeyin ise basit bir mantığı var. Kontak açıkken ve motor çalışmıyorken belirli bir süre sonra kontak devresini otomatik olarak kapatsın istiyorum. Temel olarak böyle bir şey.


Öfkelenmeyin.
           Hz. Muhammed (sav)

gnukarabatak

Arduino nano işini görecektir. Yapman gereken devrede bir titreşim sensörüne (SW-18020P) ihtiyacın var. Bunun yanında 16 Amper 12V luk röle de kontağı ayrıca açıp kapatmak için. Arduino nano yerine eğer elinde varsa 16F675 gibi mini bir mikrodenetleyici de işini görecektir. Titreşim sensörün senin devreni açıp kapatmak için temel veriyi teşkil edecek. Artık devrenin diğer kurgusunu sen yaparsın diye düşünüyorum. Kolay gelsin.
Linux kullanmak bir farklılık, linux'te kod yazmak ise ayrıcalıktır.

Aequitas

Titreşim sensörü çok mantıklı. Peki buna gecikme süresi belirleyebilirim değil mi? Örneğin 5 dk bekledikten sonra halen titreşim sensöründen veri gelmiyorsa devreyi kapatmasını sağlamak gibi.
Aslında bu konularda çok fazla bilgi sahibi olduğumu söyleyemem ama araştırmam için önerebileceğiniz kaynaklar varsa çok memnun olurum.


Öfkelenmeyin.
           Hz. Muhammed (sav)


mhmtkrktr

Arduino 5V ile çalışmıyor mu? Motorda 5V elektriği nereden bulacaksın?
Ben şu şekilde bir parça önereyim, https://www.robocombo.com/NE555-Entegreli-Zaman-Sayici-Role-Karti,PR-1087.html
Söylemeye gerek yoktur muhtemelen ama önce can sonra mal güvenliği için, iyi bir izolasyon ve besleme olarak düşük amperajlı bir sigorta dipnotunu da geçeyim. ;-)

Aequitas

5V için USB çıkışı almıştım aslında ama onu sürekli bunun için kullanmak çok mantıklı değil, söylediğin ürünü de almam gerekecek sanırım. Şimdiye kadar verdiğiniz cevaplar için çok teşekkür ederim. En kısa zamanda araştırmaları tamamlayıp faaliyete geçtiğimde tekrar yardıma ihtiyacım olacak gibi görünüyor. Tekrar teşekkürler.


Öfkelenmeyin.
           Hz. Muhammed (sav)

afeser

Arduino kullanacaksan olur tabi ancak elinde PIC programlayıcısı var ise onla da yapabilirsin, daha ucuz ancak biraz zahmetli olur.
Arduino için ise 12-14 voltu regülatör ile düşürüp(7805 oluyor genelde) arduinoyu besledikten sonra sensör ile(burası sana kalmış ben analog giriş ile motordan voltaj geliyor mu diye bakardım ancak yukarıdaki arkadaş titreşim sensörü demiş, o da olabilir) motor çalışıyor mu çalışmıyor mu bakıp buna göre dijital pinler ile röleyi tetiklersin. Ampullerin kaç watt olduğunu yazmamışsın ancak ortalama bir röle 10 Ampere kadar verebiliyor, bu durumda muhtemelen kaldıracaktır zaten akımı.

Üstüne ışığın gece otomatik açılması için ışık sensörü de kullanabilirsin :)

Kolay gelsin..
Gelecek illa ki gelecek, önemli olan kimin getirdiği...

Aequitas

Vaaauuv.. Motoru çok havalı hale getirebileceğim gibi bir hisse kapıldım şu anda.. Çok heyecanlandım.. Biran an önce şu işe el atsam iyi olacak. Çok teşekkürler (:


Öfkelenmeyin.
           Hz. Muhammed (sav)

mhmtkrktr

Alıntı YapAmpullerin kaç watt olduğunu yazmamışsın ancak ortalama bir röle 10 Ampere kadar verebiliyor, bu durumda muhtemelen kaldıracaktır zaten akımı.
Motorlu araçların hepsinde farları kontrol eden uygun bir far rölesi seti bulunur. İhtiyaç olan röleyi transistor ile dahi devreye alıp çıkartmak mümkündür.
Alıntı YapÜstüne ışığın gece otomatik açılması için ışık sensörü de kullanabilirsin :)
Bu sensör karşıdan gelen araçların yada sokak lambalarının ışıklarını görünce "ahanda sabah oldu" deyip ışıkları kapatmaz değil mi? @Aequitas ı akşam haberlerinde "trafikte maganda" diye izlemeyelim sonra. ;-)

@Aequitas sen yine yapacaksan Arduino ile yap. Yazılımı konusunda buradan yardım alabilirsin sanıyorum. Fakat elektronik kısmı için elektronik alanında destek veren forumlar var. Oralarda bunun için daha detaylı bilgi alabilirsin.

afeser

Alıntı yapılan: mhmtkrktr - 28 Temmuz 2017 - 15:51:17
Alıntı YapAmpullerin kaç watt olduğunu yazmamışsın ancak ortalama bir röle 10 Ampere kadar verebiliyor, bu durumda muhtemelen kaldıracaktır zaten akımı.
Motorlu araçların hepsinde farları kontrol eden uygun bir far rölesi seti bulunur. İhtiyaç olan röleyi transistor ile dahi devreye alıp çıkartmak mümkündür.
O zaman daha da kolay olacak :)

Alıntı Yap
Alıntı YapÜstüne ışığın gece otomatik açılması için ışık sensörü de kullanabilirsin :)
Bu sensör karşıdan gelen araçların yada sokak lambalarının ışıklarını görünce "ahanda sabah oldu" deyip ışıkları kapatmaz değil mi? @Aequitas ı akşam haberlerinde "trafikte maganda" diye izlemeyelim sonra. ;-)
Bunu iyi hatırlattın, bunun için arduinoya bir program yazmıştım kaynak kodları yanımda değil ancak eve dönünce atabilirim. Mantığı ise şöyle, eğer dışarıda bir ışık gördü ise bunun sabah olduğunu öğrenmek için bir sürü test yapıyor, yani gece olma ihtimalinde sürekli ışığı yakıyor. Bu yüzden de örneğin 100 saniye ışık gelmeden açmıyor.
Bir ikinci koruma da analog voltaj slotu. Ben güneş paneli kullanmıştım ve panel gündüzleri 1.4 volt verirken geceleri boşta 0.10 volt veriyordu. Üzerine düşürülen yapay ışıklar ise voltaji en fazla 1.10 volta kadar arttırıyordu. Yani açma-kapama gerilimini 1.3 üzerinde tuttuğumuz sürece çalışmaya devam ediyordu.

Ben bu dediğimin tersini yapmıştım, geceleri bahçe sulamak için lazer ışığı ile Pi'nin GPIO slotlarından arduino'ya 1-0 şeklinde veri aktarıp arduino tarafında tam-sayı verisini çevirmiştim. Mantığı da üste anlattığım gibi dışarıdan saçma komutlar almaması için(şansına 1 0 gelip kafasına göre sulamasın diye) en ufak bir ışıkta sabah moduna atmıştım, ancak gece moduna geçmesi uzun süre alıyordu. Burada ise de tersi olması gerekiyor. Basit çalışma mantığı şunun gibi(kendisi biraz daha karmaşık değerler ve kontrol kademeleri fazla olduğu için):

dongu_fonksiyonu(){
  if( isik_var() )
    int sayici=0;
  while(sayici<100){ // buradaki 100 hassasiyet değeri-ışığı kapamak için gerekli değer
    if( isik_var() ) sayici++;
    else{
      isik_yak();
      dongu_fonksiyonu();
    }
  }
  if ( 0 == sayici ) isik_yak();
  else isik_sondur();
  dongu_fonksiyonu();
}


Benim denemelerimde gayet stabildi ama burada iş trafik olunca biraz daha test edilmesi gerekiyor.
Gelecek illa ki gelecek, önemli olan kimin getirdiği...

mhmtkrktr

Deneme fırsatın olmamış muhtemelen ama güneş paneli dediğin dalga, her çeşit ışık altında farklı değerler verir. ;-)
İşin ciddiyetine bakarsak, Arduino vb derleme toplama parçalarla olacak iş değil bu. Bahsi geçen olay yeni nesil otomobillerde olan bir sistem. Oto. üzerinde ki sistem, farları kapatmadan önce bir çok yerden veri alıyor. Şarj dinamosu, ateşleme sistemi, sensörler vs.
Bunlar üzerinde kullanılan PTC sensörleri son teknoloji. Öyle sokak lambalarını yaksın diye trafo direğine asılan üç kuruşluk sensör değil. Kaldı ki bu otomasyon içerisinde güvenlik için, ana sistemin doğru çalışıp çalışmadığını denetleyen üst sistemler var. Bunlar için üretilen kartlar vibrasyona dayanıklı. İlave olarak üzeri özel olarak kaplanır. Bizim millet "bak biz tamir edemeyelim diye kapatmışlar" dese de, aslında üretenin amacı senin hayatındır.
İşin ciddiyetini anlamak için 100km hızla karanlıkta giderken farları bi kapatın bakalım ne olacak.
Hobi amaçlı veya geliştirme amacıyla yapılır mı? yapılır. Fakat yeterli deneyim kazanılmadan, daha neyle yapacağını bilmeden, homemade sisteme hayatımı bağlamazdım. (kendi adıma)  :)

Aequitas

Neyse, şu durumda ışık sensörü işini güvenlik gerekçeleri nedeniyle şimdilik öteliyorum.
İlk etapta bir adet arduino nano, bir adet voltaj regülatörü, bir adet de titreşim sensörü (aslında ilk okuduğumda konjektörden gelen akıma göre tetkiklemeyi yapmak daha mantıklı gibi gelmişti ama olur da yolda giderken konjektör/alternatör arızalanır, pat diye motor yolda giderken stop ederse diye korktum, titreşim daha mantıklı geliyor şu anda) işimi görecek.
Google'dan aratınca karşıma ilk çıkan yerlerden sipariş versem olur sanırım. Parçaları temin ettikten sonra işin yazılım kısmı için de başınızı ağrıtabilirim. Şimdiye kadarki yardımlarınız için çok teşekkür ederim.


Öfkelenmeyin.
           Hz. Muhammed (sav)

Aequitas

Arduino nano özelliklerinde şöyle bir bilgi var:
Çalışma gerilimi : +5 V DC
Tavsiye edilen besleme gerilimi : 7 - 12 V DC
Besleme gerilimi limitleri : 6 - 20 V

Bu durumda 12 V olan aküden direkt çıkış alırsam sorun olmaz mı? Yine de 5V için regülatöre ihtiyacım olur mu?
Eğer gerekirse Şu ürün işimi görür mü? Tüm ürünleri tek mağazadan alıp kargo ücretini bir defa ödemek istiyorum da.


Öfkelenmeyin.
           Hz. Muhammed (sav)

plazma

12v aküden beslemede sorun olmaz zaten 5v regülator pcb de mevcut 5v nanoda

afeser

Alıntı yapılan: Aequitas - 03 Ağustos 2017 - 13:36:26
Arduino nano özelliklerinde şöyle bir bilgi var:
Çalışma gerilimi : +5 V DC
Tavsiye edilen besleme gerilimi : 7 - 12 V DC
Besleme gerilimi limitleri : 6 - 20 V

Bu durumda 12 V olan aküden direkt çıkış alırsam sorun olmaz mı? Yine de 5V için regülatöre ihtiyacım olur mu?
Eğer gerekirse Şu ürün işimi görür mü? Tüm ürünleri tek mağazadan alıp kargo ücretini bir defa ödemek istiyorum da.

Evet direk çalışır akü yaklaşık 14 volt verecek çünkü.
Ayrıca mhmtkrktr arkadaşın da dediği gibi yüksek hızlarda kullanmak gerçekten çok tehlike yaratır. Belki titreşim modülü için bile garantiye almak için 2 tane takabilirsiniz(yanlış ölçüm riskini azaltmak amacıyla).

Veya güvenemez iseniz direk bir buton ile açma kapama yapmayı da düşünebilirsiniz.
Gelecek illa ki gelecek, önemli olan kimin getirdiği...

Amenofis

Telefonla bluetooth bağlantısı kurularak ta yapılabilir. Araçtan uzaklaşınca bağlantı kopacağı için kontağı kapatır. Hırsızlığa karşı da önlem olur, telefon olmadan motor çalışmaz. 8)

edge35

Alıntı yapılan: Amenofis - 07 Ağustos 2017 - 00:47:51
Telefonla bluetooth bağlantısı kurularak ta yapılabilir. Araçtan uzaklaşınca bağlantı kopacağı için kontağı kapatır. Hırsızlığa karşı da önlem olur, telefon olmadan motor çalışmaz. 8)
iyiymiş :D bazı şeyler için çok kullanışlı olacaktır.
Ama motorun üstündeyken sakın şarjın bitmesin  ;D


Sorunlarımı çözerken her şeyiyle öğrenmeye çalışıyorum. Bana balık verenden Allah razı olsun, ama bana balık tutmayı öğretenden Allah daha çok razı olsun :)

Amenofis

Alıntı yapılan: edge35 - 07 Ağustos 2017 - 11:43:24
Alıntı yapılan: Amenofis - 07 Ağustos 2017 - 00:47:51
Telefonla bluetooth bağlantısı kurularak ta yapılabilir. Araçtan uzaklaşınca bağlantı kopacağı için kontağı kapatır. Hırsızlığa karşı da önlem olur, telefon olmadan motor çalışmaz. 8)
iyiymiş :D bazı şeyler için çok kullanışlı olacaktır.
Ama motorun üstündeyken sakın şarjın bitmesin  ;D
O kolay. Uygun bir sensör yardımıyla önlemi alınır.